Algemene Voorwaarden van de weegwinkel.nl onderdeel van De weegschalenshop.nl,
gevestigd te Gouda
Versie geldig vanaf 01-09-2019
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Ondernemer: de natuurlijke of
rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten
aanbiedt;
- Consument: de natuurlijke persoon die
niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst
op afstand aangaat met de ondernemer;
- Overeenkomst
op afstand: een
overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd
systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met
het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één
of meer technieken voor communicatie op afstand;
- Techniek
voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten
van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in
dezelfde ruimte zijn samengekomen;
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen de
consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
- Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de
consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op
afstand;
- Dag: kalenderdag;
- Duurtransactie: een overeenkomst op afstand
met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de
leverings‑ en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
- Duurzame
gegevensdrager: elk
middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan
hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige
raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie
mogelijk maakt.
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
De weegschalenshop en de Weegwinkel
Gildenburg 56
2804VK Gouda
Telefoonnummer: +31(0)182 399 888 of mobiel +31(0)6
29315404 (bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 17:00)
E-mailadres: info@weegwinkel.nl
/ info@deweegschalenshop.nl
KvK-nummer: 50264109
BTW-identificatienummer: NL122173818B01
Artikel 3 - Toepasselijkheid
- Deze
algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer
en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en
consument.
- Voordat
de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze
algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand
wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de
ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig
mogelijk kosteloos worden toegezonden.
- Indien
de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking
van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten,
de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de
consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door
de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een
duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar
van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden
kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische
weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
- Voor
het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product-
of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van
overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van
tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke
bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Artikel 4 - Het aanbod
- Indien
een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden
geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
- Het
aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden
producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om
een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken.
Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een
waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten.
Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
- Elk
aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat
de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod
zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
1.
de prijs inclusief belastingen;
2.
de eventuele kosten van aflevering;
3.
de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen
daarvoor nodig zijn;
4.
het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
5.
de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst;
6.
de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het
gestand doen van de prijs;
7.
de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van
het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een
andere grondslag dan het basistarief;
8.
indien de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, op welke
wijze deze voor de consument te raadplegen is;
9.
de wijze waarop de consument voor het sluiten van de overeenkomst van door
hem niet gewilde handelingen op de hoogte kan geraken, alsmede de wijze waarop
hij deze kan herstellen voordat de overeenkomst tot stand komt;
10.
de eventuele talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden
gesloten;
11.
de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze
waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen;
en
12.
de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een
overeenkomst die strekt tot voortdurende of periodieke aflevering van producten
of diensten.
Artikel 5 - De overeenkomst
- De
overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand
op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het
voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien
de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt
de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de
aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet
is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
- Indien
de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende
technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de
elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige
webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de
ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
- De
ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of
de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al
die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan
van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit
onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij
gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de
uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
- De
ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende
informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument
op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame
gegevensdrager, meesturen:
·
het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met
klachten terecht kan;
·
de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het
herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het
uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
·
de informatie over bestaande service na aankoop en garanties;
·
de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of
digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de
wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
·
de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een
duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
·
indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor
herroeping.
6. Indien de ondernemer
zich heeft verplicht tot het leveren van een reeks van producten of diensten is
de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Bij producten;
- De
consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een
product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van
redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van
herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
- De in
lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een
vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het
product heeft ontvangen, of:
1.
als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld:
de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste
product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier
voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een
bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
2.
als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of
onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de
laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
3.
bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een
bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde,
het eerste product heeft ontvangen.
- De
consument kan alleen aanspraak maken op de bedenktijd als het product
ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking wordt
teruggeven of gestuurd. De consument mag het product wel uit de verpakking
halen om het te bekijken.
- Indien
de consument van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product
met alle geleverde toebehoren en in de originele staat en verpakking aan
de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte
redelijke en duidelijke instructies.
- Zakelijke
transacties vallen niet onder het consumentenrecht en zijn derhalve
uitgesloten van het herroepingsrecht. Een product aangeschaft onder een
bedrijfsnaam kan hierdoor niet binnen 14 dagen worden geretourneerd.
Verlengde bedenktijd voor producten bij niet
informeren over herroepingsrecht:
- Indien de
ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het
herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft
verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de
oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel
vastgestelde bedenktijd.
- Indien
de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de
consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de
oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag
waarop de consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument
tijdens de bedenktijd
- Tijdens
de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de
verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate
die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast
te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product
slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen
doen.
- De
consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product
die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder
gaat dan toegestaan in lid 1.
- De
consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product
als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst
alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft
verstrekt.
Artikel 8 - Uitoefening van het
herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
- Als de
consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de
bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op
andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
- Zo snel
mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1
bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij
dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de
ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument
heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product
terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
- De
consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien
redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de
door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
- Het
risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het
herroepingsrecht ligt bij de consument.
- De
consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het
product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten
moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft
de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
- Indien
de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de
verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit
die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of
bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de
ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van
de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van
herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
- De
consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de
levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop
zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van
stadsverwarming, indien:
1.
de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het
herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor
herroeping niet heeft verstrekt, of;
2.
de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de
dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de
bedenktijd heeft verzocht.
- De
consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering
van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
1.
hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd
met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de
bedenktijd;
2.
hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen
van zijn toestemming; of
3.
de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te
bevestigen.
- Als de
consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende
overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer
bij herroeping
- Als de
ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische
wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld
een ontvangstbevestiging.
- De
ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele
leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het
geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag
waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt
het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het
product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product
heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
- De
ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de
consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere
methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
- Als de
consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de
goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten
voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en
diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit
duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst,
heeft vermeld:
- Producten
of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de
financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich
binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
- Overeenkomsten
die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling
wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of
diensten door de ondernemer worden aangeboden aan de consument die
persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te
zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de
succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of
diensten af te nemen;
- Dienstenovereenkomsten,
na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
1.
de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de
consument; en
2.
de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra
de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
- Dienstenovereenkomsten
voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een
bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor
woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
- Overeenkomsten
met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een
bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
- Volgens
specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet
geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een
individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor
een specifieke persoon bestemd zijn;
- Producten
die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
- Verzegelde
producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet
geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na
levering is verbroken;
- Producten
die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere
producten;
- Alcoholische
dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de
overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30
dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen
van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- Verzegelde
audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na
levering is verbroken;
- Kranten,
tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;
- De
levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar
alleen als:
1.
de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de
consument; en
2.
de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht
verliest.
Artikel 11 - De prijs
- Gedurende
de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de
aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens
prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW‑tarieven.
- In
afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten
waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt
en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen
aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel
vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen
binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen
toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of
bepalingen.
- Prijsverhogingen
vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen
toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
1.
deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
2.
de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen de dag
waarop de prijsverhoging ingaat.
- De in
het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief BTW.
Artikel 12 - Conformiteit en Garantie
- De
ondernemer staat ervoor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de
overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke
eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de
totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of
overheidsvoorschriften.
- Een
door de ondernemer, fabrikant of importeur als garantie aangeboden
regeling doet niets af aan de rechten en vorderingen die de consument ter
zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de
ondernemer jegens de ondernemer kan doen gelden op grond van de wet en/of
de overeenkomst op afstand.
Artikel 13 - Levering en uitvoering
- De
ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het
in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en
bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
- Als
plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf
kenbaar heeft gemaakt.
- Met
inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene
voorwaarden is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met
bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een langere
leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging
ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan
worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk één maand nadat
hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval
het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op
eventuele schadevergoeding.
- In
geval van ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag
dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen
30 dagen na ontbinding, terugbetalen.
- Indien
levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de
ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te
stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke
wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende
artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van
retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
- Het
risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de
ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf
aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger, tenzij
uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 14 - Duurtransacties: duur,
opzegging en verlenging
Opzegging:
- De
consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en
die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit
daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming
van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten
hoogste één maand.
- De
consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die
strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder
begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur
opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en
een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- De
consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
1.
te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald
tijdstip of in een bepaalde periode;
2.
Tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
3.
Altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf
heeft bedongen.
Verlenging:
- Een
overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot
het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of
diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een
bepaalde duur.
- In
afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd
is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en
weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde
duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde
overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een
opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- Een
overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het
geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor
onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag
opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De opzegtermijn
is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het
geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws-
en weekbladen en tijdschriften.
- Een
overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren
van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of
kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt
automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur:
- Als een
overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een
jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste
één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen
opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 15 - Betaling
- Voor
zover niet anders is overeengekomen dienen de door de consument
verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen veertien dagen na
bezorging van het goed of in geval van een overeenkomst tot het verlenen
van een dienst, binnen 14 dagen na afgifte van de deze overeenkomst
betreffende bescheiden.
- Bij de
verkoop van producten aan consumenten mag in algemene voorwaarden nimmer
een vooruitbetaling van meer dan 50% worden bedongen. Wanneer
vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden
aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en),
alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
- De
consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde
betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
- In
geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens
wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar
gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.
Artikel 16 - Klachtenregeling
- De
ondernemer beschikt over een voldoende bekendgemaakte klachtenprocedure en
behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- Klachten
over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd,
volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat
de consument de gebreken heeft geconstateerd.
- Bij de
ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen
gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar
langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn
van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie
wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
Artikel 17 -
Intellectuele eigendom.
De Koper erkent uitdrukkelijk dat alle rechten
van intellectuele eigendom van weergegeven informatie, mededelingen of
andere uitingen met betrekking tot de producten en/of met betrekking tot de
internetsite berusten bij de ondernemer, haar toeleveranciers of andere
rechthebbenden.
Artikel 18 - Persoonsgegevens.
De Weegschalenshop.nl en de Weegwinkel.nl zal de
gegevens van de Koper uitsluitend verwerken in overeenstemming met haar privacy
beleid. De Weegschalenshop.nl en de Weegwinkel.nl neemt daarbij de van
toepassing zijnde privacyregel- en wetgeving in acht.
Artikel 19 - Toepasselijk recht en
bevoegde rechter.
Op alle aanbiedingen van De Weegschalenshop.nl
en de Weegwinkel.nl, haar overeenkomsten en de uitvoering daarvan is
uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Toepasselijkheid van het Weens
Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 20 - Links
De site van De Weegschalenshop.nl en de
Weegwinkel.nl kan advertenties van derden of koppelingen naar andere sites
bevatten. Op het privacy beleid van deze derden of hun sites heeft De
Weegschalenshop.nl en de Weegwinkel.nl geen invloed en is daarvoor niet
verantwoordelijk.
Artikel 21 - Uw rechten
U kunt altijd aan De Weegschalenshop.nl en de
Weegwinkel.nl vragen welke gegevens over u worden verwerkt. Hiertoe kunt u een
e-mail sturen. Ook kunt u per e-mail aan De Weegschalenshop.nl en de
Weegwinkel.nl vragen verbeteringen, aanvullingen of andere correcties aan te
brengen, die De Weegschalenshop.nl en de Weegwinkel.nl zo spoedig mogelijk zal
verwerken. Indien u geen prijs meer stelt op het ontvangen van informatie dan
kunt u De Weegschalenshop.nl en de Weegwinkel.nl hiervan op de hoogte stellen.
Toezenden van informatie gebeurt alleen maar als u daarvoor uw e-mailadres
heeft opgegeven.
Artikel 22 - Aanvullende of afwijkende
bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene
voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn
en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze
door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een
duurzame gegevensdrager.